پترو تامین فهم؛ تامین کننده تجهیزات نفتی و پتروشیمی

آشنایی با ریلیف ولو

ریلیف ولو چیست

ریلیف ولو چیست؟ اصطلاح “ریلیف ولو” برای توصیف نوعی شیر تخلیه است که برای جلوگیری از ایجاد شرایط اضافه فشار طراحی شده است. این شرایط می‌تواند خطر انفجار، خرابی تجهیزات و یا آسیب دیدن پرسنل را به همراه داشته باشد.

ریلیف ولوها می‌توانند با تخلیه سیال از محفظه یا سیستم تحت فشار یا با افزودن سیال، از ایجاد شرایط خطرناک جلوگیری کنند. همچنین، آن‌ها می‌توانند از درهم شکستن مخزن ذخیره نیز جلوگیری نمایند. نوع سیال که در این موارد استفاده می‌شود، ممکن است یک مایع یا گاز باشد.

در این مقاله، اطلاعاتی، از جمله تعریف اصطلاحات مربوطه، عملکرد، کاربردها و مشخصات ریلیف ولو ارائه شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه ریلیف ولو چیست و انواع شیرآلات صنعتی پتروتامین فهم را دنبال کنید.

ریلیف ولو چیست؟

ریلیف ولو چیست؟

در پاسخ به سوال ریلیف ولو چیست؟ می‌توان گفت: شیر کاهش فشار (relife valve) نوعی جزء مرتبط با ایمنی است که در خط لوله یا مخازن در پنوماتیک استفاده می‌شود. شیرهای کمکی برای محدود کردن مقدار فشار هوای فشرده در یک سیستم استفاده می‌شوند تا از سطح از پیش تعیین شده بالا نرود و باعث آسیب به ماشین‌آلات یا افراد نشود. این ولوها به عنوان وسیله‌ای مناسب برای جلوگیری از افزایش ناگهانی فشار در موارد زیر کاربرد دارند:

  • موتورخانه‌ها
  • کارخانه‌های نفت و گاز
  • پتروشیمی
  • تولید برق
  • هواپیما
  • سیستم‌های پنوماتیک
  • مدارهای هیدرولیکی
  • خنک کننده
  • صنایع برودتی

مزایا و معایب ریلیف ولو

ریلیف ولوها در حدود 10 درصد بیشتر از فشار موردنیاز مخزن یا حداکثر فشار قابل تحمل مخزن قرار می‌گیرند. در مخزن‌های ضدانفجار، فشار مخزن باید کمتر از 20 درصد فشار طراحی بالاتر باشد.

محدودیت فشار در این کاربردها به دلیل فشار تحمل‌پذیر دستگاه‌ها، تجهیزات، لوله‌ها و محصولات تولیدی و همچنین حفظ ایمنی افراد و تعیین محدوده فشار کارکرد امن (SOL/P) ایجاد می‌شود.

ساختار ریلیف ولو

ولوهای ریلیف با استفاده از مواد مختلفی مانند برنج، پلی سولفون و… تولید می‌شوند. خواص سیال عبوری و درجه‌بندی فشارهای مختلف، نیازمند استفاده از مواد متنوع هستند. برای مثال، ولوهای فشار تخلیه بخار ممکن است از آلومینیوم با دیافراگم پلی‌استر ساخته شوند، در حالی که والوهای برنزی برای کاربردهای با دما پایین بسیار مناسب هستند.

فلزات ضدزنگ نیز ممکن است در مواردی که به شرایط بهداشتی و نظافت نیاز است، استفاده شوند. بسیاری از ولوهای ریلیف از اجزایی با مواد مختلفی به غیر از بدنه ساخته شده‌اند. فلورو-سیلیکون، نئوپرن، پروپیلن و اتیلن همگی برای آب‌بندی و اجزای مشابه در ولوهای ریلیف استفاده می‌شوند.

ترکیبی از مواد مختلف باعث می‌شود بدنه محکم و بادوام باشد و از ویژگی‌های آب‌بندی و الاستیسیته پلیمرهای مصنوعی و پلاستیک‌ها بهره کامل برده شود. ولوهای تمام پلاستیکی در هر کاربردی مناسب نیستند، اما برای کاربردهایی که حفظ از خرابی ناشی از خوردگی ضروری نیست، مزیت دارند.

ساختار ریلیف ولو

ویژگی‌های فنی ریلیف ولو

حال که دانستید ریلیف ولو چیست؟، باید با ویژگی‌های آن آشنا شوید. در این بخش خلاصه‌ای از برخی ویژگی‌ها و شخصات فنی رایج مرتبط با ولو‌های ریلیف آورده شده است. شناخت این پارامترها و ارتباط آن‌ها با شرایط کاربرد، به ساده‌سازی فرآیند انتخاب گزینه مناسب برای استفاده کمک خواهد کرد.

  • ماده آب‌بندی: ماده‌ای است که برای ساخت ولو ریلیف از آن استفاده می‌شود.
  • جریان اسمی: ظرفیت جریان ولو در حالت بازی که به عنوان ظرفیت جریان استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تنظیم محدوده فشار: برد مقادیر فشاری که می‌توان ریلیف ولو را برای آن‌ها تنظیم کرد.
  • محدوده دمای عملیاتی: دمای کاربردی که ولو در آن رده‌بندی می‌شود.
  • ماده سازنده ولو: ماده‌ای که برای بدنه و قطعات مکانیکی ولو به جز نشیمنگاه‌ها و آب‌بندی استفاده می‌شود.
  • تنظیم: در صورت وجود، نوع روش تنظیم را نشان می‌دهد، مانند پیچ، دستگیره یا مقاوم در برابر تغییرات.
  • نوع محیط: نوع محیطی که ولو برای آن رده‌بندی می‌شود، مانند هوا، آمونیاک، سوخت و…
  • نصب: روش مکانیکی نصب ولو بر روی سیستم یا مخزن فشار را نشان می‌دهد، مانند نصب رشته‌ای، فلنجی و…

کاربردهای ریلیف ولو

شیرهای کاهش فشار معمولاً در هر برنامه‌ای که از هوای فشرده استفاده می‌کند، مانند سیستم‌های پنوماتیک در اتوماسیون صنعتی دیده می‌شود. آن‌ها همچنین یک جزء مهم در کاربردهای فشار بالا مانند نفت و گاز و دفاع و هسته‌ای هستند، جایی که گازهای صنعتی و فرآیندی در فشار بالا ذخیره و حمل می‌شوند و باید از پیش تنظیم شود تا کاربرد درستی داشته باشد.

عملکرد ریلیف ولو

relief valve برای محافظت از سیستم‌های هوای فشرده در برابر فشار بیش از حد با آزاد کردن فشار اضافی طراحی شده‌اند.

فشار بر روی صندلی سوپاپ عمل می‌کند و نیروی ایجاد شده دریچه را در برابر کشش فنر باز می‌کند. چرخاندن دکمه کنترل می‌تواند کشش را در فنر افزایش یا کاهش دهد، بنابراین فشار مورد نیاز برای باز کردن شیر تنظیم می‌شود.

اگر فشار از حد پیش تعیین شده بالاتر رود، فشار از طریق یک مکانیسم فنری که به دلیل افزایش فشار بالادست شیر در مقایسه با نقطه تنظیم باز می‌شود، کاهش می‌یابد. هنگامی که هوا از سیستم خارج شد و فشار به سطح از پیش تنظیم شده کاهش یافت، دریچه کاهش فشار بسته می‌شود.

برای جلوگیری از فشار بیش از حد یک مخزن یا کشتی، می‌توان از شیرهای فشار شکن برای خروج سریع هوا به اتمسفر استفاده کرد و از نظر ایمنی و عملکرد قابل اعتماد یک سیستم فشرده‌سازی هوا جزء مهمی هستند.

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که ریلیف ولو چیست؟ و کاربرد و عملکرد آن را نیز بیان کردیم. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر هستید، می‌توانید دیگر مقالات ما را در پترو تامین فهم دنبال کنید. ما مقالات دیگری تحت عنوان شیر اطمینان چیست؟، تفاوت شیر ایمنی و ریلیف ولو برای شما آماده کرده‌ایم ‌

سوالات متداول

1- هدف از شیر تخلیه چیست؟

آن‌ها برای آزاد کردن فشار بیش از حدی که در تجهیزات و سیستم‌های لوله‌کشی ایجاد می‌شود طراحی شده‌اند.

2- دو نوع شیر تخلیه کدامند؟

دو نوع اصلی از شیرهای کمکی وجود دارد که معمولاً در سیستم‌های هیدرولیک یافت می‌شوند: عملکرد مستقیم و عملکرد پایلوت.