پترو تامین فهم؛ تامین کننده تجهیزات نفتی و پتروشیمی

نشانه های خرابی منیفولد چیست؟

نشانه های خرابی منیفولد چیست؟

واشر منیفولد هوا (Intake manifold gasket)، یکی از اجزای حیاتی موتور خودرو است که وظیفه جلوگیری از نشتی و مخلوط‌شدن سیالات مختلف مانند آب و روغن را بر عهده دارد. علائم خرابی منیفولد می‌تواند بسیار مهم باشد، زیرا تأثیر قابل‌توجهی بر احتراق سوخت و هوا در موتور خودرو دارد و ممکن است باعث گاز خوردن بی‌دلیل خودرو شود.

نشانه های خرابی منیفولد

در این مقاله پترو تأمین فهم به این قطعه مهم و علائم خرابی آن می‌پردازیم.

منیفولد (Intake manifold gasket)چیست؟

منیفولد (Intake manifold gasket)، یا به‌عبارت‌دیگر چند ماهه، یکی از قطعات اصلی در خودرو است که در دو نوع منیفولد ورودی هوا و منیفولد خروجی دود وجود دارد. وظیفه منیفولد در خودرو، ورود هوا به سیلندرها و خروج دود از آنها را برعهده دارد و نقش اساسی در سیستم احتراق ایفا می‌کند.

در صورت عدم وجود قطعه منیفولد، شما با صداهای بسیار زیادی در داخل خودروتان مواجه خواهید شد. البته باید یادآوری کنیم که علائم خرابی این قطعه تنها محدود به صدا نیست. در واقع، منیفولد سوخت و هوا را که منجر به احتراق می‌شود، از سیلندر جمع‌آوری کرده و از طریق سیستم اگزوز خارج می‌کند. درصورتی‌که منیفولد در خودرو حضور نداشته باشد، حین رانندگی، دود خروجی خودرو وارد محفظه موتور می‌شود و دودی از جلوی خودرو بلند می‌شود.

کاربرد منیفولد در خودرو

برای احتراق سوخت در موتور خودرو، بنزین ابتدا توسط پمپ‌بنزین جذب شده و سپس توسط سوزن انژکتور به درون محفظه احتراق پاشش می‌شود. در اینجا با همراهی هوای مکش شده به داخل محفظه، احتراق رخ می‌دهد و انرژی تولید شده موجب حرکت خودرو می‌شود. پس از پایان مرحله احتراق، گازهای تولید شده باید از محفظه احتراق خودرو به بیرون تخلیه شوند. به طور تصویری، منیفولد هوا مشابه ریه‌های خودرو است.

قطعه منیفولد از مجراهایی تشکیل شده است که هوای ورودی را به سیلندرها وارد می‌کند تا با سوخت معینی که به آن تزریق می‌شود، ترکیب شوند. همان‌طور که متوجه شدید، این قطعه وظیفه حساسی را در خودرو دارد و دانستن علائم خرابی منیفولد می‌تواند از بروز مشکلات جدی جلوگیری کند.

علائم خرابی منیفولد چیست؟

علائم خرابی منیفولد چیست؟

نشت هوا در منیفولد می‌تواند باعث بروز عملکرد نامناسب و ناکامل در بخش خودرو شود؛ بنابراین مهم است که هنگام نصب منیفولد روی خودرو، به آب‌بندی آن توجه کنید. در واقع، اتصال منیفولد به سرسیلندر باید به طور کامل با واشر آب‌بندی شود تا هواهای نشت‌کننده را جلوگیری کند. هرچند نشت هوا در منیفولد رایج نیست، اما ممکن است رخ دهد.

علائم خرابی منیفولد یا نشت هوا در منیفولد عبارت‌اند از: وقتی فشار روی پدال گاز می‌آورید، خودرو به‌آرامی و با تأخیر واکنش می‌دهد؛ به‌عبارت‌دیگر، موتور گاز نمی‌خورد. برای تشخیص اینکه آیا خودرو به دلیل نشت هوا در منیفولد گاز نمی‌خورد، باید به صدای ماشین هنگام روشن بودن و در حال کار در حالت بی‌حرکت گوش کنید. همچنین، صداهایی مانند سوت‌زدن از عملکرد سخت و غیرعادی در حالت بی‌حرکت و یا خاموش‌شدن دیرهنگام ماشین نیز ممکن است علائم خرابی منیفولد هستند.

در ادامه به برخی از علائم نشتی منیفولد که لازم است بدانید می‌پردازیم.

افزایش مصرف سوخت از علائم خرابی منیفولد

نشت هوا در واشر منیفولد هوا می‌تواند نشانه‌های خرابی آن را نمایان کند. یکی از نشانه‌های شایع و اولیه علائم خرابی منیفولد هوا، کاهش قدرت و توانایی انتقال نیرو به چرخ‌ها و کاهش سرعت گیری است. این نشتی هوا باعث کاهش فشار داخلی موتور می‌شود و تأثیر منفی بر عملکرد پیشرانه دارد. همچنین، بروز نشتی هوا سبب می‌شود نسبت هوا و سوخت به هم بریزد که منجر به کاهش قدرت، افزایش مصرف سوخت و حتی امکان خاموش‌شدن موتور می‌شود.

نشتی مایع خنک‌کننده

یکی از نشانه‌های دیگر از علائم خرابی واشر منیفولد هوا، نشتی مایع خنک‌کننده (آب رادیاتور) است. در برخی از خودروها، واشر منیفولد هوا همچنین به‌عنوان آب‌بندی برای مایع خنک‌کننده استفاده می‌شود. شناسایی این نشتی می‌تواند از طریق استشمام بوی آب رادیاتور یا دیدن بخاری که از محفظه پیشرانه خارج می‌شود، انجام شود.

برای بررسی دقیق‌تر، نیاز است زیر خودرو را در محل پارک شده بررسی کنید. نشتی آب رادیاتور یک مشکل جدی است و در صورت تشخیص آن، باید فوراً اقدامات لازم را برای رفع آن انجام داده تا جلوی وقوع مشکلات بزرگ و هزینه‌بر جلوگیری شود.

افزایش دمای پیشرانه از علائم خرابی منیفولد

افزایش دمای پیشرانه یکی دیگر از نشانه‌های علائم خرابی منیفولد هوا است. نشتی مایع خنک‌کننده در این بخش و کاهش سطح مایع در رادیاتور ممکن است باعث افزایش دمای پیشرانه شود. گاهی نشتی مایع به سمت داخل منیفولد هوا رخ می‌دهد؛ بنابراین در صورت کاهش سطح مایع خنک‌کننده یا افزایش دمای پیشرانه، توصیه می‌شود به یک تکنسین متخصص مراجعه کنید.

همچنین به‌خاطر داشته باشید که هر بار که احتراق در سیلندرهای ماشین شما رخ می‌دهد، میل‌لنگ به حرکت در می‌آید؛ بنابراین در صورت کمبود هوا و بنزین برای فرایند احتراق، احتراق‌ها ضعیف‌تر خواهند بود و موتور شما باید سخت‌تر کار کند؛ بنابراین، اگر متوجه شوید که ماشین شما هنگام فشاردادن پدال گاز به طرز آرامی واکنش می‌دهد، ممکن است نشتی در منیفولد ورودی عامل این اتفاق باشد.

کاهش قدرت موتور و توقف ناگهانی خودرو

اولین نشانه‌ها از علائم خرابی منیفولد هوا در قدرت و شتاب موتور خودرو نمایان می‌شود. اگر این قطعه با مشکل مواجه شود، احتمالاً شتاب خودرو کاهش می‌یابد. در این صورت، هنگام فشاردادن پدال گاز، افزایش شتاب به طور فوری احساس نخواهید کرد. علاوه بر این، یکی از موضوعات رایجی که ممکن است با آن مواجه شوید، این است که پس از افزایش شتاب فوری، خودرو به طور ناگهانی متوقف می‌شود. این مشکل در حین رانندگی بسیار خطرناک است و هرگز نباید به خطر افتاد.

علائم خرابی مانیفولد

نتیجه‌گیری

خودرو نیز مانند انسان، نیاز به مراقبت دارد و باید به طور دوره‌ای بررسی شود. برای اطمینان از عملکرد صحیح خودرو و جلوگیری از علائم خرابی منیفولد، استفاده از واشر هوا ورودی باکیفیت بسیار مهم است. متأسفانه، تشخیص بین قطعات اصلی و تقلبی بسیار سخت است و با چشم قابل‌تشخیص نیست که کدام واشر منیفولد اورجینال است. بهترین راه‌حل برای اطمینان از استفاده از قطعات اصلی و باکیفیت، مراجعه به برندهای معتبر قطعات یدکی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید منیفولد با کارشناسان ما در مجموعه پترو تأمین فهم مراجعه نمایید.

سؤالات متداول

1. چه علائمی، خرابی منیفولد را نشان می‌دهد؟

علائم خرابی منیفولد می‌تواند متنوع باشد. اما برخی از علائم مشترک خرابی منیفولد عبارت‌اند از: افزایش صداهای غیرعادی از سیستم خروجی، افت قدرت و عملکرد موتور، کاهش توان و تسریع در عملکرد خودرو، افزایش مصرف سوخت، لرزش‌های غیرعادی در موتور و از دست‌ رفتن توان و عملکرد در سرعت‌های بالا یا پایین.

2. آیا علائم خرابی منیفولد می‌تواند با سایر مشکلات خودرو اشتباه گرفته شود؟

بله در برخی موارد علائم خرابی منیفولد می‌توانند با علائم مشابه در سایر مشکلات خودرو اشتباه گرفته شوند. به‌عنوان‌مثال، علائم خرابی منیفولد ممکن است با علائم خرابی سیستم سوخت، سیستم ترمز اشتباه گرفته شوند؛ بنابراین، تشخیص صحیح و تعمیرات توسط یک تکنسین ماهر و استفاده از تجهیزات تشخیصی می‌تواند بهترین کمک باشد.

3. چه عواملی می‌توانند باعث خرابی منیفولد شوند؟

عوامل مختلفی می‌توانند مانند رسوبات و کربن‌های تجمعی درون منیفولد، ضربه و خراش‌های فیزیکی، استفاده نامناسب از سوخت یا روغن، نشتی در سیستم خروجی، تنظیمات نادرست سیستم تزریق سوخت و ترمیم ناصحیح قطعات منیفولد منجر به خرابی منیفولد شوند.