پترو تامین فهم؛ تامین کننده تجهیزات نفتی و پتروشیمی

اسپول چیست و در پایپینگ چه کاربردی دارد؟

اسپول در پایپینگ چه کاربردی دارد؟

اسپول های لوله قطعات پیش ساخته یک سیستم پایپینگ هستند. لوله ها، فلنج ها و اتصالات را اسپول لوله می نامند و قبل از استفاده در سیستم پایپینگ تولید می شوند. اسپول های لوله از پیش شکل داده شده اند تا با استفاده از بالابرها، گیج ها و سایر ابزارها برای اتصال قطعات، مونتاژ آسان تر شود.

برای اسپول در پایپینگ لوله‌های بلند را با فلنج‌هایی از انتهای لوله‌ های بلند به هم متصل می‌ کنند تا بتوان آن ها را با فلنج‌ های منطبق با یکدیگر پیچ کرد. این اتصالات قبل از ریختن بتن در داخل دیوارهای بتنی تعبیه می شوند. این سیستم باید قبل از ریختن بتن به درستی تراز شود زیرا باید وزن و نیروی سازه را تحمل کند.

اسپول چیست؟

اسپول در لوله کشی نوعی قرقره است. اسپول ها معمولا به دلیل عناصری که در معرض آن ها قرار می گیرند به راحتی خورده می شوند. آب و الکترولیت های طبیعی هنگام اعمال سیستم های اسپول در پایپینگ باید تحت نظارت و حفاظتی قابل قبولی انجام شود. ساخت اسپول لوله بسیار مهم است زیرا ساخت کشتی و سایر صنایع دریایی به پایپینگ فشرده نیاز دارد. اسپول های لوله مزایای زیادی ایجاد می کنند زیرا محدودیت های فضا را در سایت کاهش می دهند.

با این مزیت، تمام صنایعی که از انواع لوله های صنعتی استفاده می کنند، فرصت بسیار خوبی برای افزایش کارایی سیستم خط لوله خود و کاهش نیاز به نیروی کار و زمان دارند.

اسپول بندی در خط لوله

اسپول در پایپینگ پتروشیمی چه کاربردی دارد؟

سیستم های اسپول در پایپینگ بیشتر در نیروگاه ها و پالایشگاه های نفت که نیاز به پایپینگ فشرده دارند استفاده می شوند. این سیستم ها شامل حمل و نقل و انتقال سیال و گاز است و این سیستم های حمل و نقل به قطعات اتصال زیادی نیاز دارند. در این سیستم ها جایی برای اشتباه نیست. مونتاژ و ساخت خطوط لوله باید به درستی انجام شود.

اسپول بندی در خط لوله با استفاده از لوله های خام و اتصالات لوله تولید می شوند. فرآیند برش لوله های خام با اندازه های از پیش تعیین شده و مناسب برای اتصالات لوله و سایر اجزا انجام می شود. دو بخش برای اصلی فرآیند اسپول کردن لوله وجود دارد:

  • بخش اول اصلاح رول و جوش
  • بخش دوم اتصالات و جوشکاری موقعیت بادوام

اصلاح رول و فرآیند جوشکاری، اتصال لوله اصلی توسط دستگاه نورد است و جوشکار نیازی به تغییر وضعیت خود ندارد و همچنین موقعیت اتصال و جوش زمانی رخ می دهد که بیش از یک شاخه از لوله بلند از حد فاصله عبور کند. برای ایجاد سیستم پایپینگ کارآمدتر و صرفه جویی در زمان، از پیش ساخت اسپول لوله استفاده می شود.

زیرا اگر سیستم مقدماتی اجرا نشود، جوشکاری سیستم زمان بسیار بیشتری می برد و جوشکار مجبور جهت اسپول بندی در پایپینگ برای انجام اتصال یا جوشکاری روی لوله اصلی حرکت کند.

مزایای استفاده از اسپول در پایپینگ

  • در محیط های کنترل شده، مدیریت و حفظ کیفیت کار آسان تر است.
  • تلورانس های مشخص شده به دلیل دقت بالا از کار مجدد در سایت جلوگیری می کنند.
  • تاخیر تولید را به حداقل می رساند.
  • فرآیند پیش ساخت بهترین مزیت است زیرا نیروی کار کمتری را برای ساخت اسپول ها در محل فراهم می کند.
  • تولید انبوه منجر به هزینه های تولید کمتر در مقایسه با ساخت سایت می شود.
  • زمان کمتری برای ساخت و مونتاژ مورد نیاز برای اسپول های پیش ساخته لازم است، با این روش از اتلاف وقت و هزینه اضافی جلوگیری می شود.
  • اسپول های پیش ساخته سرمایه گذاری کمی در تولید و تجهیزات تست توسط کاربران می خواهند.
  • برای عملکرد بهتر و کارآمد می توان از رادیوگرافی، PMI ،MPI، تست های اولتراسونیک، تست های هیدرو و … استفاده کرد.
  • برای به دست آوردن احتمال کمتری از کار مجدد در محل، کنترل بهتر پارامترهای جوشکاری می تواند در محیط های کنترل شده انجام شود.
  • از تأخیرهای زمانی غیر ضروری جلوگیری می شود.

معایب استفاده از اسپول در پایپینگ

ساخت اسپول لوله فواید فوق العاده ای دارد اما عیب اصلی آن عدم نصب در محل است. این مشکل باعث نتایج وحشتناکی می شود. یک اشتباه کوچک در پیش تولید اسپول لوله باعث عدم نصب سیستم در محیط کار شده و مشکل بزرگی ایجاد می کند. هنگامی که این مشکل رخ می دهد، آزمایش های فشار و اشعه ایکس از جوش ها باید دوباره بررسی شود و نیاز به جوش مجدد باشد.

اسپول بندی در پایپینگ چیست؟

چرا در پایپینگ پتروشیمی از اسپول های پیش ساخته استفاده می کنند؟

لوله ها چندین مزیت برای انجام انواع عملیات های وابسته به نفت و گاز دارند. آن ها راهی کارآمد برای انتقال سیالات از یک مکان به مکان دیگر بدون خطر نشت یا تبخیر هستند. آن ها را می توان برای کاربردهای خاص با تغییر مواد یا اندازه لوله در صورت نیاز سفارشی کرد. اسپول در پایپینگ در سیستم های خط لوله پتروشیمی عمدتا استفاده می شود.

سیستم و ساز و کار صنایع پتروشیمی معمولا بدون تاسیسات و لوله کشی های استاندارد قادر به فعالیت نخواهند بود. اسپول های لوله برای کاهش هزینه های نصب در محل و ارائه کیفیت بالاتر در محصولات از پیش ساخته می شوند. آن ها معمولاً برای اتصال به اسپول های دیگر فلنج می شوند.

اسپول در پایپینگ اصولا توسط شرکت های خاصی که زیرساخت های مورد نیاز را جهت تولید انواع لوله های حفاری، انواع لوله های خطوط انتقال، لوله های درزدار و لوله های بدون درز دارند انجام می شود. این سازندگان متخصص، سیستم را تحت مجموعه ای استانداردها برای اطمینان از کیفیت و دقت مشخص شده جهت به دست آوردن تناسب مناسب در محل و حفظ ویژگی های فنی لازم تعریف شده توسط مشتری، تولید می کنند.

بدنه اسپول بخشی از سیستم لوله کشی تولید نفت و گاز زیر دریا است. اسپول در پایپینگ جزء بخشی از مجموعه است که به نظارت و کنترل تولید یک چاه زیر دریا کمک می کند. همچنین می تواند مایعات یا گازهای تزریق شده به چاه را مدیریت کند. وظیفه اصلی آن کنترل جریان از چاه است.

برای تامین آب و گازهای قابل اشتعال، لوله های فولادی مفیدترین لوله ها هستند. آن ها در بسیاری از مشاغل مثل پتروشیمی برای انتقال گاز طبیعی یا سوخت پروپان استفاده می شوند. آن ها همچنین به دلیل مقاومت در برابر حرارت بالا برای سیستم های اسپرینکلر آتش استفاده می شوند. دوام فولاد یکی از بهترین مزایای سیستم های خط لوله است. قوی است و می تواند فشارها، دماها، ضربه های سنگین و ارتعاشات را تحمل کند. همچنین دارای انعطاف پذیری منحصر به فردی است که گسترش آسانی را فراهم می کند.

جمع بندی

اسپول در پایپینگ با لوله های مسی بیشتر برای حمل و نقل آب سرد و گرم استفاده می شود. به طور عمده دو نوع لوله مسی وجود دارد، مسی نرم و سخت. لوله های مسی با استفاده از اتصال فلر، اتصال فشرده سازی یا لحیم کاری به یکدیگر متصل می شوند. گران است اما سطح بالایی از مقاومت در برابر خوردگی را ارائه می دهد.

لوله های آلومینیومی به دلیل هزینه کم، مقاومت در برابر خوردگی و شکل پذیری آن مورد استفاده قرار می گیرد. آن ها برای انتقال حلال های قابل اشتعال به دلیل عدم تشکیل جرقه نسبت به فولاد مطلوب تر هستند. لوله های آلومینیومی را می توان با شعله ور شدن اتصالات فشاری به هم متصل کرد.