پترو تامین فهم؛ تامین کننده تجهیزات نفتی و پتروشیمی

آشنایی با انواع شیرهای پروانه ای ویفری

شیر پروانه ای ویفری

تاریخچه ساخت شیرهای پروانه‌ای به حدود دو قرن پیش بازمی‌گردد. در دهه ۱۸۷۰، این شیرها برای کنترل جریان هوا و بخار در فن‌ها و توربین‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. شیرهای پروانه ای اغلب از متریال چدنی ساخته می‌شدند و نام‌گذاری آنها بر اساس عملکرد دیسک آنها صورت می‌گرفت.

در این مقاله تامین پتروفهم قصد داریم تا به شیرآلات پروانه ای ویفری بپردازیم و با انواع مختلف آن آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

شیر پروانه ای ویفری چیست؟

شیر پروانه ای ویفری نوعی خاص از شیرهای ولوها است که دارای دهانه بزرگی برای نصب بین اتصالات فلنج می باشد. این شیرها با سیالاتی با دبی زیاد کاربرد دارند. شیرهای ویفری از محبوب‌ترین نوع شیرهای پروانه‌ای است.

امروزه انواع شیر پروانه ای ویفری به سادگی ساخته می‌شوند و می‌توان آنها را با دهانه کوچکی طراحی کرد. این شیرها با حرکت چرخش بزرگ پلاگ، به اندازه لوله انتقال سیال حرکت می‌کنند.

شیرهای ویفری به راحتی در مسیر هر نوع سیالی قابل بسته شدن هستند و تأثیر کمی در افت فشار خط عبوری سیال دارند. از طرفی، مانع از تغییر قابل توجهی در دبی عبور سیال هم می‌شوند. هنگام بسته شدن، کاملاً در برابر نفوذ سیال باز می شوند.

کاربرد اصلی شیر پروانه ای ویفری در لوله‌های بزرگ جابجایی سیالات است. به طوری که این شیرها به عنوان ابزار اصلی برای کنترل سیالات در صنایع نفت و گاز و حتی پتروشیمی در خطوط بزرگ شناخته می‌شوند.

کاربردهای شیر پروانه ای ویفری

مزایا و معایب شیر پروانه ای ویفری

شیرهای پروانه ای دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

مزایا باترفلای ویفری:

1. طراحی ساده و ساختاری ساده که تعمیر و نگهداری آنها را آسان می‌کند.

2. هزینه نصب و قیمت مقرون به صرفه‌تری نسبت به انواع شیرآلات صنعتی

3. رسوب جزئی سیال در اجزای داخلی شیر کمتر است.

4. قابلیت آب بندی مناسب و عملکرد برتر در فشارهای پایین

5. باز و بسته شدن آسان و سریع

6. دیسک سبک در مقایسه با شیرهای توپی

معایب باترفلای ویفری:

1. تماس مستقیم دیسک با سیال، حتی در حالت کاملاً باز ممکن است باعث فشار داخلی و سایش در طول زمان شود.

2. ضعف در آب بندی این شیرها ممکن است باعث نشت سیال شود.

لازم به ذکر است که این مزایا و معایب به طور کلی برای همه شیرهای پروانه ای صدق می‌کنند، اما هر شیر پروانه ای ممکن است ویژگی‌ها و خواص خاص خود را داشته باشد. لذا قبل از انتخاب یک شیر پروانه ای، بهتر است مشخصات آن را از کارشناسان ما در تامین پتروفهم بررسی کنید.

ساختار باترفلای ولو ویفری

شیر پروانه ای ویفری، براساس چرخش دیسک حول محور گردان طراحی می‌شود و از آن برای مسدود کردن مجرای عبور سیال استفاده می‌شود. این شیرها دارای پوسته‌ای کاملاً گرد هستند و از طریق اتصال فلنجی در خطوط لوله قرار می‌گیرند.

در داخل بدنه شیرهای ویفری، یک دیسک گرد برای مسدود کردن جریان سیال استفاده می‌شود. این دیسک بر روی محوری چرخشی قرار دارد و با چرخش محور، دیسک نیز چرخش می‌کند. با توجه به موقعیت دیسک، مسیر عبور سیال می‌تواند کاملاً باز، کاملاً بسته و یا نیمه باز باشد. شکل دیسک گرد فلزی شبیه به دو بال پروانه است و بر اساس این تشابه، شیرها به این نام نام‌گذاری می‌شوند.

جنس بدنه شیرآلات پروانه ای ویفری

در ساخت شیرآلات صنعتی، انواع شیر پروانه ای ویفری با استفاده از متریال‌های گوناگون ساخته می‌شوند تا بتوانند شرایط فیزیکی و شیمیایی سیال را تحمل کنند. در ادامه به انواع مختلف جنس بدنه برای شیرآلات پروانه ای ویفری می‌پردازیم:

شیرآلات پروانه ای ویفری فولادی

در ساخت این نوع شیر آلات پروانه ای ویفری از فولاد A216WCB استفاده می‌شود. استفاده از شیرآلات پروانه ای ویفری فولادی در صنایع مختلف بسیار رایج است. این ابزارها دارای عمر مفید بالا و عملکرد دقیقی هستند و امکان برش دقیق و صاف را فراهم می‌کنند.

شیرآلات پروانه ای ویفری استیل

شیر پروانه ای ویفری استیل دارای بدنه‌ و دیسک از استیل ساخته شده است. استیل متریالی پرمقاومت است که با استفاده از درصدهای مختلف کربن تهیه می‌شود. این نوع شیرها مناسب برای عبور سیالات پرفشار و بسیار داغ هستند.

شیرآلات پروانه ای ویفری چدنی

شیر پروانه ای ویفری چدنی دارای بدنه‌ای از جنس چدن است که بسیار مقاوم و قوی می‌باشد. برای طراحی دیسک و سیت این شیرها از متریال‌های تخصصی و با کیفیت استفاده خواهد شد. قیمت این نوع شیر پروانه ای نسبت به گزینه‌های دیگر کمتر است.

شیرآلات پروانه ای ویفری برنزی

شیر پروانه ای ویفری برنزی مخصوص جابه‌جایی آب استفاده می‌شود. بدنه این شیرها از جنس برنز ساخته شده است که بسیار مقاوم در برابر آب تلف شده و مقاومت قابل توجهی در برابر خوردگی دارد. اما، سیت این شیرها از جنس پلاستیک است که در برابر آب شور مقاومت کمتری دارد.

Wafer butterfly valve چیست؟

مشخصات فنی شیرهای پروانه ای ویفری استاندارد

شیرهای پروانه ای ویفری دارای مشخصات استانداردی هستند که در ادامه به آنها نگاهی می‌اندازیم:

استاندارد طراحی API 609
استاندارد بازرسی API 598
استاندارد نهایی DIN PN10, DIN PN16, ANSI B16.1, JIS 10K
جنس ویژگی‌ها
body (بدنه) Ductile iron – cast iron – cast steel
disk (دیسک) SS304 – SS316 – AL – BZ – DI+Ni
stem (استم) SS416 – SS316 -17 – PH SS304
seat (نشیمنگاه) NBR – Viton – EPDM – PTFE – CR

در ادامه به کاربردهای شیرآلات پروانه ای ویفری می‌پردازیم.

کاربردهای شیر آلات پروانه ای ویفری (butterfly Wafer valve)

شیر آلات پروانه ای ویفری یک نوع شیر آلات است که در بسیاری از صنایع و کاربردها استفاده می شود. برخی از کاربردهای شیر آلات پروانه ای ویفری عبارتند از:

  • صنعت نفت و گاز

این شیر آلات در صنایع نفت و گاز برای کنترل جریان سیالات استفاده می شود. آنها در خطوط لوله، تأسیسات پتروشیمی و تأسیسات نفتی استفاده می شوند.

  • صنعت آب و فاضلاب

شیر آلات پروانه ای ویفری در سیستم های تصفیه آب و صنایع فاضلاب برای کنترل و راه اندازی جریان آب و فاضلاب استفاده می شوند.

  • صنعت آبیاری

این شیر آلات در سیستم های آبیاری کشاورزی برای کنترل و انتقال آب به زمین های کشاورزی استفاده می شوند.

تمامی این کاربردها وظیفه کنترل جریان سیال در سیستم ها را بر عهده دارند و با کمک شیرهای پروانه ای ویفری، می توانند جریان را به صورت کنترل شده مدیریت کنند.

عملکرد شیرآلات پروانه ای ویفری

شیرآلات پروانه ای ویفری یک صفحه مانند است که درون لوله قرار دارد و با چرخش آن بر روی محور عمودی، جریان را روشن و خاموش می‌کند. وجود ویفرها در این صفحه، امکان خروج آب یا سایر مایعات از شیرآلات را فراهم می‌کند.

عملکرد شیر آلات پروانه ای ویفری به این صورت است که با چرخش صفحه پروانه‌ای، جریان سیال را قطع یا وصل می کند. در حالت بسته بودن شیر ، صفحه پروانه ای به داخل لوله چرخش می کند و جریان را توقف می‌دهد. ولی در حالت باز بودن شیر، صفحه پروانه‌ای به طور کامل در لوله خارج می‌شود و جریان را فراهم می‌کند.

شیرآلات پروانه‌ای ویفری به دلیل سادگی در طراحی و استفاده، قابلیت قطع و وصل جریان سریع سیالات و همچنین تحمل فشارهای بالا بسیار پرکاربرد هستند. این شیرآلات در صنایع نفت و گاز، پالایشگاه ها، صنایع شیمیایی و صنایع دیگر استفاده می‌شوند.

باترفلای ولو ویفری چیست و چه کاربردی دارد؟

جمع بندی

شیرهای پروانه ای ویفری مانند شیر پروانه ای پنوماتیک در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارند. برای بررسی و خرید این محصول می‌توانید از شرکت تامین پتروفهم اقدام کنید. مجموعه ما به عنوان تامین کننده معتبر و مرجع در زمینه تأمین تجهیزات صنعتی در ایران فعالیت می‌کند و تضمین کیفیت و قیمت مناسب را به مشتریان خود ارائه می‌کنیم.

سوالات متداول

1-تفاوت بین شیر ویفری و شیر پروانه ای چیست؟

دریچه‌های پروانه‌ای دارای رزوه‌هایی در خارج از شیر هستند که با استفاده از اتصالات پیچ‌دار به فلنج‌های لوله‌کشی متصل می‌شوند. این طراحی اجازه می دهد تا یک طرف سیستم لوله کشی بدون تداخل با دیگری جدا شود. دریچه های پروانه ای ویفری دارای بند اتصال نیستند.

2-ویفر در شیرآلات به چه معناست؟

ویفر دارای یک بدنه فشرده و دیسکی شکل است که در لبه‌های آن درزگیرها قرار می‌گیرد تا اتصالی ضد نشتی بین فلنج‌های لوله ایجاد کند. این طرح برای عملکرد به فشار کمی بیشتر نیاز دارد، اما می‌توان آن را به سرعت و به راحتی نصب کرد.

3-ویفر شیر پروانه ای از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

اجزای اصلی شیر پروانه ای شامل ساقه، بدنه، آب بندی، یاتاقان بالایی، یاتاقان پایین، کلاه، محرک، نشیمنگاه و دیسک می‌شود.