پترو تامین فهم؛ تامین کننده تجهیزات نفتی و پتروشیمی

تفاوت های اساسی لوله SAW و ERW چیست؟

تفاوت لوله SAW و ERW

در صنعت ساخت و ساز، انتخاب مواد مناسب برای هر پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است. دو نوع پرکاربرد لوله در صنعت ساخت‌ و ساز، لوله‌های SAW و ERW هستند که هریک ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. بنابراین مهم است که با تفاوت لوله SAW و ERW آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم تا با معرفی این دو نوع لوله، ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن‌ها را بررسی و به تفاوت‌های کلیدی آن‌ها بپردازیم و به شما کمک کنیم تا تصمیمات آگاهانه‌تری در پروژه‌های خود بگیرید. پیش از مقایسه لوله SAW و ERW، هر یک را به طور جداگانه به شما معرفی خواهیم کرد. پس در ادامه همراه ما باشید.

لوله درزدار SAW چیست؟

لوله‌ی Saw یک نوع لوله فولادی است که برای خطوط انتقال با قطر بزرگ در صنعت نفت و گاز استفاده می‌شود. این لوله با گرم کردن لبه‌های ورق‌های فولادی یا ورقه‌ها تحت فشار ساخته می‌شود تا یک جوش ایجاد کند. لوله‌های SAW مزایای متعددی دارند، از جمله بهبود کارایی، کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و مقاومت بیشتر در برابر زنگ زدگی و سایش. علاوه بر این، لوله‌هایSAW به دلیل قطرهای بزرگتر، می‌توانند حجم بیشتری از مایعات را انتقال دهند.

لوله‌های SAW، در پروژه‌های لوله‌کشی درون و برون ساحلی کاربرد دارند. همینطور، می‌توانند به عنوان تاسیسات لوله‌کشی در ساختمان‌ها استفاده شوند.

فرق لوله SAW و ERW

لوله درزدار ERW چیست؟

لوله‌های ERW، که به آن‌ها لوله‌های جوش الکتریکی مقاومتی نیز گفته می‌شود، با پیچاندن یک ورقه فلزی به شکل لوله ساخته می‌شوند. سپس لبه‌ها با گرما و فشار به هم چسبانده می‌شوند تا یک جوش ایجاد شود. جوش نهایی تقریباً بدون درز است، که این خصوصیت، لوله‌های ERW را برای کاربردهایی که به دقت بالا نیاز دارند، مناسب می‌کند.

از لوله‌های ERW به طور معمول در ساختمان‌ها، ماشین‌آلات و صنایع خودرو استفاده می‌شود. اندازه عرض ورق فولادی که از آن استفاده می‌شود، معادل محیط لوله است. این موضوع باعث می‌شود قطر لوله تا حداکثر ۲۴ اینچ محدود شود. بنابراین، نمی‌توان لوله‌ای با قطر بزرگتر از ۲۴ اینچ تولید کرد. اما نکته مثبت این فرآیند، سرعت بالای تولید است که این امکان را می‌دهد تا در مدت زمان کوتاه، تعداد زیادی از این لوله‌های کوچک تولید شود.

مقایسه لوله SAW و ERW

تفاوت لوله SAW و ERW چیست؟

در هنگام شکل‌دهی و جوشکاری لوله‌های فولادی ERW و SAW، فرآیندها متفاوت هستند؛ بنابراین، این دو نوع لوله در عملکرد با هم تفاوت‌هایی دارند:

  • کیفیت سطح

اولین تفاوت لوله SAW و ERW در کیفیت سطح آن‌هاست. اگرچه هر دو نوع لوله‌ی SAW و ERW دارای درز جوش هستند، ولی درز جوش لوله ERW صاف، هموار و کیفیت بهتری نسبت به لوله‌های SAW دارد. در بیشتر لوله‌های SAW، مهم‌ترین موضوع، تقویت درز جوش از داخل و بیرون است.

  • روش تولید

روش تولید لوله‌های SAW و ERW با یکدیگر متفاوت است. لوله‌های SAW با استفاده از روش جوشکاری قوس غوطه ور ساخته می‌شوند و از دو طرف، هم از داخل و هم از بیرون جوش زده می‌شوند. اما در ERW، دو الکترود مسی برای جوش زدن به کار برده می‌شوند.

  • ایرادات جوش

دیگر تفاوت لوله SAW و ERW در این است که لوله‌های فولادی ERW ایرادات جوش کمتری نسبت به لوله‌های SAW دارند. زیرا در جوشکاری SAW از مواد حلال استفاده می‌شود که این امر باعث ایجاد خرابی‌های بیشتر می‌شود. در لوله‌های ERW، خرابی‌ها عمدتاً در قسمت‌های جوش راست و خط‌های سیمی است و به راحتی می‌توان این موارد را بازرسی و شناسایی کرد.

  • تنش‌ها

لوله‌های ERW نسبت به لوله‌های SAW تنش کمتری دارند چون در فرآیند تولید به خوبی تغییر شکل می‌دهند.

  • عملکرد کلی

پنجمین تفاوت لوله SAW و ERW در عملکرد کلی آن‌هاست. هرچند که عملکرد کلی لوله‌های ERW و SAW یکسان است، ولی وقتی لوله دچار خرابی می‌شود، روی لوله ERW می‌توان فولاد را دوباره جوش زده و ترمیم کرد، در حالی که در لوله‌های SAW این کار ممکن نیست و ممکن است منجر به ترک خوردگی یا زنگ زدگی شود. بنابراین لوله‌های ERW مقاوم‌تر از لوله‌های SAW هستند.

  1. لوله‌های ERW معمولاً دارای جوش‌های ضعیف‌تری نسبت به لوله‌های SAW هستند.
  2. و آخرین موردی که می‌توان به عنوان تفاوت لوله درزدار SAW و ERW ذکر کرد این است که لوله‌های ERW نسبت به لوله‌های SAW در برابر فشار مقاومت کمتری دارند.

و در آخر پس از این توضیحات شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که تفاوت لوله و تیوب چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که لوله‌ها اغلب قابلیت خم شدن ندارند، اما تیوب‌ها قابلیت انعطاف و خم شدن دارند. لوله‌ها با اندازه‌های ثابت و مشخصی تولید می‌شوند، در حالی که تیوب های صنعتی می‌توانند در اندازه‌های مختلفی باشند. لوله‌ها عمدتاً در مسیرهای انتقالی باز مورد استفاده قرار می‌گیرند، در مقابل، تیوب‌ها در سیستم‌های بسته نیز کاربرد دارند.

لوله‌ها غالباً برای جابه‌جایی سیالات بر مسافت‌های نسبتاً طولانی مناسب هستند، در مقابل، تیوب‌ها غالباً برای گردش سیال در محدوده یک دستگاه یا سیستم خاص و به منظور انتقال انرژی یا در سیستم‌های پیچیده به کار می‌رود. لوله ها همیشه گرد هستند، در حالی که لوله ها می توانند گرد، مربع یا مستطیل باشند.

نتیجه گیری

در این مطلب به طور کامل تفاوت لوله SAW و ERW را بررسی کردیم. این لوله‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که برای کاربردهای خاص مناسب است. اصلی‌ترین فرق لوله‌ SAW و ERW در ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌هاست. انتخاب نوع مناسب لوله می‌تواند به شما در صرفه‌جویی در زمان و هزینه کمک کند و یک پروژه ایمن را تضمین نماید. اگر بر روی یک پروژه کار می‌کنید که نیاز به یک پوشش سطحی صاف و ابعاد دقیق دارد، لوله‌های ERW گزینه مناسبی هستند.

از سوی دیگر، اگر بر روی یک پروژه نفت و گاز کار می‌کنید که نیاز به ظرفیت فشار بالاتر و جوش قوی‌تر دارد، لوله‌های SAW گزینه بهتری است. در هر پروژه‌ای که مشغول هستید، توصیه می‌شود با متخصصان در زمینه مرتبط مشاوره کنید تا اطمینان حاصل کنید که نوع مناسب لوله را برای نیازهای خاص خود انتخاب کرده‌اید.

سوالات متداول

1-لوله های خطوط انتقال چیست؟

لوله های خطوط انتقال، از انواع لوله های صنعتی است که وظیفه آن رساندن سیالاتی مثل نفت، گاز و آب از نقطه‌ای به نقطه دیگر است. این لوله‌ها معمولا از جنس فلزات یا پلیمرها ساخته می‌شوند.

2-لوله‌های حفاری چیست؟

لوله حفاری لوله های توخالی، جدار نازک، فولادی یا آلیاژ آلومینیومی است که در دستگاه های حفاری استفاده می شود.