پترو تامین فهم؛ تامین کننده تجهیزات نفتی و پتروشیمی

تفاوت های اساسی گیت ولو و گلوب ولو چیست؟

تفاوت گیت ولو و گلوب ولو

شیرهای گلوب Globe Valve  و دریچه های دروازه Gate Valve  اجزای محبوبی در طیف گسترده ای از صنایع هستند. با وجود کار در فرآیندهای مشابه و کمک به کنترل سیالات، این شیرها تفاوت های عمده ای دارند. اگر مایلید در مورد تفاوت بین شیرهای دروازه و گلوب بیشتر بخوانید، این راهنمای مفید را بخوانید. برای درک بهتر تفاوت گیت ولو و گلوب ولو در ابتدا لازم است تعریف عملکرد هر یک را مطالعه کنید. در ادامه به بررسی تفاوت ها می پردازیم و در پایان می توانید جمع بندی کنید.

تفاوت های اساسی گیت ولو و گلوب ولو چیست؟

شیر دروازه ای یا گیت ولو چیست؟

شیر دروازه ای چیست؟ شیر دروازه ای در اصل نوعی درپوش در یک خط لوله است که برای جلوگیری از عبور سیال طراحی شده است. برای این که این شیر به درستی کار کند، درپوش باید از مسیر خارج شود تا جریان جریان پیدا کند، دقیقا مانند دروازه در یک قلعه قدیمی. معمولا شیر دروازه ای نباید برای تنظیم جریان استفاده شود مگر این که برای این منظور طراحی و ساخته شده باشد. شیر دروازه ای به دلیل توانایی منحصر به فر خود در شکافتن سیالات با ویسکوزیته بالا معمولا در دنیای صنعتی استفاده می شود .

شیر دروازه ای در میان انواع شیرآلات صنعتی از این نظر منحصر به فرد است که حالت ساقه بدون افزایش یا افزایش را ارائه می دهد. البته دومی راحت است زیرا با یک نگاه سریع می توانید موقعیت سوپاپ را ببینید. در این شیر دروازه و ساقه با هم حرکت می کنند. دریچه دروازه ای بدون افزایش معمولا یک اشاره گر به سمت بالای ساقه دارد تا نشان دهد که آیا دریچه باز یا بسته است. یک کاپوت بدنه سوپاپ را می پوشاند تا از آسیب محافظت کند. کاپوت ها یک محفظه ضد نشتی را فراهم می کنند و انواع مختلفی دارند مثل پیچ در، مهر و موم فشار، پیچ و مهره و اتصال.

تفاوت گیت ولو و گلوب ولو با داستان برخی نکات آسان تر است. دریچه های شیر دروازه ای زمانی استفاده می شوند که جریان مستقیم سیال و حداقل محدودیت جریان مورد نیاز باشد. شیرهای دروازه ای از یک صفحه کشویی در بدنه شیر برای توقف، محدود کردن یا اجازه جریان کامل سیالات از طریق شیر استفاده می کنند. دروازه معمولا گوه ای شکل است. هنگامی که دریچه کاملا باز است، دروازه به داخل درپوش سوپاپ کشیده می شود. این باعث می شود که مسیر عبور جریان از شیر کاملا باز شود و هیچ محدودیتی برای جریان وجود نداشته باشد. بنابراین، افت فشار یا محدودیت جریان از طریق شیر کم است یا اصلا وجود ندارد.

شیرهای دروازه ای برای کاهش حجم گاز مناسب نیستند. کنترل جریان به دلیل طراحی شیر دشوار است و جریان سیال که به یک دروازه نیمه باز برخورد می کند، می تواند آسیب زیادی به شیر وارد کند. به جز مواردی که به طور خاص توسط سازنده مجاز شده است، شیرهای دروازه نباید برای دریچه گاز استفاده شوند.

شیر کروی یا گلوب ولو چیست؟

شیر کروی یا گلوب ولو چیست؟

شیرهای گلوب نوعی شیر توقف هستند و معمولا با شیرهای توپی اشتباه گرفته می شوند، اما کاملا متفاوت هستند. یک شیر کروی جریان آب را در یک خط لوله مدیریت می کند. این فرایند شامل یک عنصر متحرک پلاگین/دیسکی و یک نشیمنگاه حلقه ثابت است که معمولا در یک بدنه کروی قرار دارد، از این رو به شکل کره است. دوشاخه به یک ساقه متصل است که از طریق یک پیچ عمل می کند. دریچه های گلوب اتوماتیک از ساقه های صاف و بدون رزوه با مجموعه محرک استفاده می کنند.

ساختار بیرونی شیر گلوب شامل بدنه سوپاپ، چرخ دستی و کاپوت است. یک میل یا پیچ سوپاپ رزوه‌دار به چرخ دستی متصل می‌شود و به داخل کاپوت نفوذ می‌کند. در انتهای داخلی میل سوپاپ یک دیسک یا دوشاخه وجود دارد که بسته به کاربرد می تواند اشکال مختلفی داشته باشد.

در یک شیر کروی پنج جزء اصلی وجود دارد: بدنه سوپاپ، کاپوت، چرخ دستی، ساقه و دوشاخه. سیال از طریق یک ورودی به بدنه شیر جریان می یابد و از طریق یک خروجی از بدنه شیر خارج می شود. کاپوت از اجزای رزوه دار سوپاپ محافظت می کند و به بدنه سوپاپ متصل می شود. همانطور که کاربر دستی را می چرخاند، ساقه رزوه شده را می چرخاند که به نوبه خود دوشاخه را بالا یا پایین می آورد.

بالا بردن دوشاخه دهانه را باز می‌ کند و جریان سیال را امکان‌پذیر می ‌کند، در حالی که پایین آوردن دوشاخه در صندلی سوپاپ، دهانه را آب‌ بندی می‌ کند و از جریان جلوگیری می ‌کند. از آن جایی که این یک شیر چند چرخشی است، چرخ دستی باید چندین بار بچرخد تا از حالت کاملا بسته به کاملا باز شود. با این حال، یکی از مزایای اصلی این شیر ظرفیت آن در دریچه گاز یا تعدیل جریان با باز گذاشتن حدودی از آن است.

تفاوت گیت ولو و گلوب ولو چیست؟

تفاوت گیت ولو و گلوب ولو چیست؟

تفاوت دروازه ای و شیر کروی در کارکرد: دریچه‌های گلوب برای مواردی استفاده می ‌شوند که تغییرات شدید فشار چندان مهم نیست. این در حالی است که معمولا در چنین موقعیت هایی از شیرهای دروازه ای استفاده می شود که حتی افت فشار کم نیز در آن لحاظ شده است. تفاوت دیگر در کاربرد این دو شیر این است که شیرهای دروازه ای چند جهته هستند در حالی که شیرهای گلوب یک طرفه هستند.

تفاوت گیت ولو و گلوب ولو در ساختار: شیر دروازه ساختار ساده ای دارد ولی شیر گلوب بسیار پیچیده تر است. بسیاری از اجزای داخلی یک شیر دروازه در بالای بدنه قرار دارند. آن ها ممکن است دارای ساقه بالارونده یا غیربالارونده باشند. هنگامی که دریچه وارد عمل می شود، بدنه توخالی می شود. این طراحی ساختار بدنه دلیل کم بودن افت فشار است.

از طرف دیگر، دریچه های گلوب ساختار پیچیده ای دارند زیرا قسمت های داخلی آن ها در داخل حفره قرار دارند. ساقه بالارونده ای دارند. هدف اصلی سوپاپ گلوب ایجاد قطع و وصل و دریچه گاز مثبت است.

تفاوت شیر توپی و شیر پروانه در مقایسه با سایر شیرآلات صنعتی بالا ساختار متفاوتی دارد. شیرهای پروانه ای در مقایسه با توپی می توانند ظرفیت جریان بیشتری را فراهم کنند زیرا به راحتی در قطر لوله بزرگتر از شیر توپی در دسترس هستند. شیرهای توپی در فرآیندی که نیاز به نشتی صفر در هنگام خاموش شدن و توقف دارند، مهر و موم محکمی ایجاد می کنند.

همچنین نوع دیگری از شیر آلات صنعتی به نام شیر پلاگ وجود دارد که می توانید دریچه های خروجی آن را بر اساس کارکرد فشار مورد نیاز باز کنید. البته تفاوت بال ولو و پالاگ ولو نیز در این بین لازم به ذکر است. در نقطه مقابل آن بال ولوها اکثرا در شرایط وجود آب، هوا، گاز، روغن، بخارو مایعات خورنده به کار برده می شوند و کاربرد بسیار زیادی دارند.

جمع بندی

شیرهای دروازه ای شیرهای خطی هستند و از خانواده شیرهای قطع کننده به شمار می آیند. آن ها یک دیسک گوه مانند دارند. به دلیل توانایی آن ها در ایجاد یک اتصال و مهر و موم محکم، معمولا برای جداسازی استفاده می شود. هنگامی که دیسک به سمت بالا حرکت می کند، شیر در حالت باز قرار می گیرد و شروع به کار می کند. هنگامی که دیسک به سمت پایین حرکت می کند و به صندلی ها می رسد، در حالت بسته قرار می گیرد و جریان متوقف می شود. شیرهای گلوب همچنین می توانند جهت جریان و سرعت جریان را تغییر دهند که باعث افت فشار بالا می شود.