پترو تامین فهم؛ تامین کننده تجهیزات نفتی و پتروشیمی

آشنایی با استاندارد لوله های نفت

استاندارد لوله های نفت

استانداردهای خطوط لوله به ویژه در صنعت نفت و گاز از اهمیت بالایی برخوردار است، جایی که استانداردهایی از قرن نوزدهم برای کاهش خطر بلایا در نظر گرفته شده است. این به این دلیل است که حمل و نقل مواد خطرناک می‌تواند به دلیل نشت، ترک یا سایر خرابی‌ها خطرناک باشد. به همین علت استاندارد لوله های نفت به شدت حائز اهمیت است.

شبکه خط لوله یکی از اجزای حیاتی زیرساخت‌های کشور است که تریلیون‌ها فوت مکعب گاز طبیعی و صدها میلیارد تن فرآورده‌های نفتی مایع را در سال تحویل می‌دهد. بدون آن، زندگی روزمره آنطور که می‌دانیم از بین می‌رود.

این صنعت ده‌ها سال است که وجود داشته، اما اخبار اخیر تهدیدی را که خطوط لوله در معرض نشتی یا پارگی قرار می‌گیرند، نشان می‌دهد که می‌تواند اثرات مخربی هم بر مردم و هم بر محیط ‌زیست داشته باشد.

استاندارد لوله های نفتی

مفهوم استاندارد لوله های نفت چیست؟

خطوط لوله استاندارد یک منبع ارزشمند در صنایع نفتی هستند که باید به خوبی طراحی، ساخته و مدیریت شوند تا به استاندارد لازم دست پیدا کنند. لوله‌ها باید از طراحی تا کاربری یکپارچگی داشته باشند تا بتوانند منابع را به طور ایمن و کارآمد در طول عمر خود حمل کنند.

صنعت خطوط لوله استاندارد یکی از مهم‌ترین صنایع است و دلیل خوبی هم دارد. استانداردهای بسیاری وجود دارد که طراحی، عملیات، تعمیر و نگهداری را پوشش می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که خطرات ناشی از حوادث بزرگ به حداقل می‌رسد.

در استاندارد لوله‌ های نفت ما باید روی یکپارچگی خطوط لوله نفت و گاز در کل چرخه عمر آنها تمرکز کنیم، که به معنای توجه به ملاحظات از زمان طراحی و تولید تا زمان بهره‌وری است که سبب ایجاد یک استاندارد مناسب برای لوله‌های نفت می‌شود. انواع استانداردهای لوله نفتی عبارت اند از:

  • استاندارد ASME
  • استاندارد API
  • استاندارد ASTM

تاریخچه استاندارد لوله های نفتی

استاندارد لوله های نفت از دهه 1860 وجود داشته است. در آن زمان، وسائل انتقال اصلی برای بشکه‌های مواد و نفت واگن‌ها و قایق‌های مسطح بودند ولی صنعت به چیزی بهتر نیاز داشت. به طور اولیه، برای ایجاد خط لوله نفت از دو تخته چوبی ترکیب شده و به شکل \”V\” ساخته شد. بر اساس باورها، این اولین خط لوله در سال 1862 در چاه فیلیپس شماره 2 در دره اویل کریک ساخته شد.

اما همانطور که تاریخ‌دانان گفته‌اند، هزینه‌های بالای حمل و نقل و اختلافات کارگری، مردان نفت را ترغیب کرد تا به توسعه فناوری لوله‌های نفت بپردازند. در سال ۱۸۶۳، یک خط لوله آهنی به طول دو و نیم مایل با پمپ‌هایی که از جریان نفت به سمت شیب ۵۰۰ فوتی کمک می‌کرد، در ایالت پنسیلوانیا احداث شد.

این خط لوله اولیه، به خصوص زمانی که پمپ معیوب شد و نفت نشت کرد. اولین خط لوله کاملا موفق، که از آهن مقاوم و اتصالات قوی برای انتقال روزانه بین ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۰ بشکه نفت در طول پنج مایل زمین استفاده می‌کرد و استاندارد لوله‌ های نفت را ایجاد کرده بود، در سال ۱۸۶۵ ساخته شد. ایستگاه‌هایی که روزانه بیش از ۱.۶ میلیون بشکه نفت جابجا می‌کردند، اما در سال ۱۸۶۵ به اندازه ۵ مایل و ۲۰۰۰ بشکه محدود بودند و هنوز بسیار موفق به عمل می‌آمدند.

لوله های نفت

کاربردهای استاندارد لوله های نفت

در صنعت نفت و گاز، لوله های استاندارد به طور گسترده برای اهداف مختلف در فرآیندهای اکتشاف، تولید، حمل و نقل و پالایش استفاده می‌شود. در اینجا برخی از کاربردهای رایج لوله در صنعت نفت و گاز آورده شده است:

  • حفاری
  • تولید
  • حمل و نقل
  • جمع آوری و توزیع
  • پالایش و فرآوری
  • برنامه‌های کاربردی دریایی

توجه به این نکته حائز اهمیت است که لوله‌های استاندارد مورد استفاده در صنعت نفت و گاز معمولاً از فولاد با استحکام بالا یا سایر مواد مقاوم در برابر خوردگی ساخته می‌شوند تا در برابر شرایط سخت عملیاتی، فشار و مواد خورنده‌ای که در طول تولید، حمل و نقل و پردازش با آن مواجه می‌شوند، مقاومت کنند.

مزایای استاندارد لوله های نفتی

استاندارد لوله های نفتی مزایای بسیاری دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • دوره ساخت حمل و نقل خط لوله کوتاه است و هزینه آن کم است.
  • حمل و نقل خط لوله ایمن، قابل اعتماد و مداوم است.
  • حمل و نقل خط لوله انرژی کمتری مصرف می‌کند، هزینه کم و مزایای خوبی دارد.

آشنایی با استاندارد لوله های نفت

انواع استانداردهای لوله های نفتی

اکنون در این قسمت از مقاله به بررسی انواع استاندارد لوله های نفت می‌پردازیم تا به شکل کامل با آنها آشنا شوید.

استاندارد ASME چیست؟

ASME که در سال 1880 در ایالات متحده آمریکا تأسیس شد. این یک سازمان غیرانتفاعی حرفه‌ای است که امکان همکاری، به اشتراک گذاری دانش و توسعه مهارت در تمام زمینه‌های مهندسی را فراهم می‌کند. هدف ASME شامل تدوین کدها و استانداردها، انتشار نشریات، برگزاری کنفرانس‌ها، ارائه آموزش مداوم و برنامه‌های توسعه است.

اخیراً ASME شرکت ISIE یا انجمن بین‌المللی مهندسین بین رشته‌ای (ISIE) LLC را تشکیل داده است. این زیرمجموعه جدید، به جامعه مهندسی محصولات، خدمات و فناوری‌های نوآورانه را معرفی می‌کند.

ASME به ویژه به خاطر استانداردهایی که در حوزه‌های مهندسی و به‌ویژه در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی منتشر می‌کند، در سراسر جهان شناخته شده است. استانداردهای ASME به‌عنوان یکی از منابع علمی مهم برای ساخت، نصب و بهره‌برداری از تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استاندارد ASTM چیست؟

سازمان ASTM (American Society for Testing and Materials) در سال 1898 توسط مهندسان به عنوان یک سازمان آمریکایی آزمایش و مواد تأسیس شد. این سازمان در حال حاضر با نام ASTM International شناخته می شود و بیش از 30000 عضو در بیش از 120 کشور دارد.

دفتر مرکزی ASTM در پنسیلوانیا، آمریکا قرار دارد و دفترهای دیگری در سراسر جهان از جمله کانادا، چین، بلژیک و مکزیک دارد.

استانداردهای ASTM توسط اعضای کمیته های فنی این سازمان تهیه و چاپ می شوند. اعضای این کمیته‌ها شامل کاربران، تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، دانشمندان و سایر افراد مرتبط هستند. این استانداردها به صورت داوطلبانه توسط اعضای سازمان تهیه می‌شوند.

کتاب سالانه استاندارد ASTM شامل خدمات، محصولات و صنایع مختلف است. این کتاب شامل روش‌های تحلیلی در زمینه ساخت‌و‌ساز، آزمایش فلزات، لاستیک، پلاستیک، آهن و فولاد، فلزات غیرآهن، چسب، عایق قطعات الکترونیکی، منسوجات، انرژی هسته‌ای، تجهیزات فنی در عمران، انرژی خورشیدی، دستگاه‌های پزشکی و غیره می‌باشد.

استاندارد API چیست؟

تشکیل API به عنوان یک استاندارد لوله های نفت در سال 1919 در شهر کلمبیا، ایالات متحده به منظور تنظیم و نشر استانداردهای نفت و گاز در سراسر جهان صورت گرفت. این انجمن ادعا می‌کند که با همکاری 650 شرکت در صنعت نفت و گاز، به عنوان بزرگ‌ترین انجمن تجاری این صنعت در آمریکا شناخته می‌شود.

API سالانه بیش از 300،000 منبع از جمله کتاب‌ها، استانداردهای فنی و کتاب‌های الکترونیکی نرم افزار و کاتالوگ را در زمینه‌های مختلف از جمله اکتشاف و تولید، اندازه گیری، بازاریابی، انتقال، پالایش، ایمنی و آتش نشانی و… منتشر می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله استاندارد لوله‌های نفت و گاز مورد بررسی قرار گرفت تا با آنها آشنا شوید. شرکت پترو تامین فهم به عنوان یک شرکت فعال در زمینه تامین تجهیزات و مواد مربوط به پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، شرکت‌های نفت و گاز و پروژه‌های مرتبط فعالیت می‌کند. تمرکز اصلی این شرکت بر تأمین تجهیزات لوله‌کشی شامل لوله، اتصالات و شیرآلات است.

سوالات متداول

1- استاندارد مشخصات فنی لوله کشی چیست؟

استاندارد مشخصات فنی لوله‌کشی سندی است که در مرحله طراحی هر پروژه تهیه می‌شود.

2- انواع استاندارد لوله نفتی کدامند؟

استاندارد ASME، استاندارد ASTM و استاندارد API